Derfor bør B2B digitalisere deres salg
B2B salget kan være langt og komplekst, men ved at udnytte digitale muligheder kan du lette arbejdet og optimere dine ressourcer.
3 råd til at effektivisere dit salg ved hjælp af digitale værktøjer
Det er komplekst at arbejde med B2B salg. Der er kommet flere stakeholders med – og samtidig varetager kunderne en større del af deres købsrejse på egen hånd.
Det betyder, at B2B sælgeren har fået mindre taletid med potentielle kunder.
Skal du øge dit salg, er det derfor ikke nok at løbe hurtigere. Det skal arbejdes smartere.
Du skal vide præcis, hvornår du skal slå til, og hvordan du rammer dine potentielle kunder bedst muligt. Hvordan du gør det, kan du læse om i denne artikel.
Råd #1 – Byg et fundament, der binder marketing og salg sammen
En effektiv salgsproces kræver, at salg og marketing arbejder hånd i hånd.
Derfor er første step at integrere disse to afdelinger – og her er et CRM-system, som eksempelvis HubSpot, helt oplagt.
De kan nemlig afhjælpe en af de udfordringer, vi oftest ser hos vores kunder:
At salg og marketing hver især gør et godt stykke arbejde, men værdifulde indsigter går tabt mellem to stole, fordi deres indsatser ikke er forbundet.
Ofte indsamler marketing allerede masser af data på tværs af digitale platforme, mens sælgerne sidder på en guldgrube af markeds- og kundeindsigt. Og begge afdelinger kan have stor nytte af at få indblik i den anden afdelings unikke viden.
I marketing kan sælgernes inputs bruges til at finpudse og optimere de kommercielle indsatser, mens salg kan bruge digitale fodspor til at prioritere deres tid og ressourcer på de emner, der udviser de største købsintentioner.
Råd #2 – Brug digitale værktøjer og gør hverdagen nemmere
Den større digitalisering af kunderejsen betyder ikke kun, at du får flere data til rådighed. Det betyder også, at du nu kan udnytte digitale salgsværktøjer til at gøre arbejdet i salgsafdelingen langt lettere.
— men hvor starter du?
Højt på listen sætter vi LinkedIn Sales Navigator.
Det er et strategisk salgsværktøj, der giver dig mulighed for præcist at identificere nøglepersoner i din målgruppe, så du sikrer, at du bruger din tid på de mest relevante kontakter.
Vil du skabe den største værdi? Så skal du kombinere disse indsatser med et stærkt CRM-system. Det giver dig nemlig overblik over interaktioner og gør det nemt at planlægge og logge opfølgninger.
Resultatet er, at du får styr på dine leads fra start til slut, så du ikke misser en potentiel salgsåbning.
Råd #3 – Sørg for opbakning oppe fra, hvis forandringen skal slå rod
3. Du opbygger dit brand og øger troværdigheden
Men du kan ikke bare bygge et digitalt fundament eller købe de rigtige værktøjer og så læne dig tilbage og forvente, at salget strømmer til.
Nej, det kræver, at du lægger en strategi for, at forandringen bliver implementeret, hvis din investering faktisk skal blive brugt til at skabe vækst.
Det betyder dog ikke, at du ikke skal involvere dine medarbejdere. Tværtimod.
Involvér dine medarbejdere tidligt i processen. Det er dem, der skal bruge værktøjerne dagligt, og du har brug for indsigt i, hvad de mangler i deres hverdag.
Samtidig skal du sikre, at medarbejderne føler sig trygge i ændringer, så de nye systemer eller værktøjer bliver set som en ressource – og ikke en klods om benet.
Husk at følge op løbende med statusmøder, hvor der er plads til diskussion, og hvor erfaringer kan deles på tværs. Det gør det nemmere at reagere proaktivt til nye udfordringer eller muligheder – og sikre, at I kontinuerligt effektiviserer jeres salgsproces og indtænker digitale muligheder i jeres arbejdsgange.
Savner du sparring til, hvordan du kan digitalisere dit salg?
Så er du mere end velkommen til at tage fat i os til en uforpligtende snak. Vi deler gerne ud af vores erfaringer – bare udfyld formularen, så rækker vi ud for at finde tid til en snak.