Scanenergi

Scanenergi er virksomheders og det kommunales sparringspartner indenfor energioptimering.

Scanenergi hjælper med at identificere og realisere energioptimeringsprojekter og klæder sine kunder godt på, så de selv kan tage et kvalificeret valg.

Udfordringen

Helt kold kanvas og ingen marketingbudget

Scanenergi A/S har historisk set udelukkende været en el-leverandør til danske virksomheder, men da det er svært at gøre el interessant for langt de fleste beslutningstagere, har virksomheden igennem de sidste 10 år arbejdet på at tilbyde sine kunder andre løsninger end blot el. Det er fx energioptimering, udvidet service, bæredygtighed og markedsføring af disse indsatser. Selvom Scanenergi ændrede og udviklede på deres markedstilbud, oplevede de dog stadig, at de blev betragtet som et klassisk el-handelsselskab. Virksomheden stod altså overfor en branding-udfordring, som de gerne ville have hjælp til.

”En af de væsentligste udfordringer, som Mindmill skulle hjælpe os med, var at ændre vores potentielle kunders opfattelse af os som virksomhed. Vi ville gøre vores kundeemner bevidste om forskellen på et traditionelt el-handelsselskab og Scanenergi. Vi havde selv forsøgt at lykkedes med forskellige branding- og kommunikationsinitiativer, men måtte sande at vi ikke havde de rette kompetencer til at skabe de ønskede resultater,” fortæller Jens Brøgger, COO.

Udover Scanenergis brandingudfordring, oplevede virksomheden også, at det var svært at få dialog til de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. Virksomheden fik egentlig godt med møder i kalenderen gennem deres mødebookere, men emnerne var bare ikke modne til en videre dialog. Den problemstilling ønskede Scanenergi at lave om på og Mindmill skulle derfor hjælpe med at implementere en helt ny inbound marketing strategi.

”I Scanenergi har vi været vant til at arbejde med opsøgende salg – altså klassisk opsøgende salg, hvor vi selv har nørdet os frem til nogle relevante kundeemner, som vi har taget kontakt til. Foruden vores egen proaktive indsats, har vi samarbejdet med et telemarketingbureau omkring mødebooking. Vi arbejdede derfor kun med helt kolde emner, hvilket vi ønskede at ændre på. Vi ville arbejde på at komme smartere og mere agilt til vores nysalg, men vi vidste ikke helt hvordan. Vi er en rendyrket salgsorganisation, hvor marketing ikke har fyldt ret meget, så vi bevægede os ud på ubetrådt jord, da vi startede dialogen med Mindmill”, forklarer Jens.

I Scanenergi stod vi med en brandingudfordring, som vi ikke selv kunne løse. Vi ville ændre potentielle kunders opfattelse af vores brand og vores forretning. Herudover manglede vi et supplement til vores traditionelle mødebooking. Vi skulle have flere leads at arbejde med for at kunne indfri vores vækstmål. Vi havde ikke ret meget erfaring med digital kommunikation og online leadgenerering, men vi indså hurtigt, at vi gennem nye digitale kanaler havde mulighed for at styrke vores brand og samtidig booste vores tilgang af kunder.

Løsningen

Udvidelse af målgruppen og handlekraft på leadopfølgningen

Scanenergi kom til Mindmill med ønsket om at få styrket deres brands og en ambition om at ligge et helt nyt markedspres end hidtil set. Virksomheden havde i en lang periode ikke haft et marketingbudget og havde kun testet fysisk annoncering af, hvilket ikke gav mærkbare resultater. Vores fornemmeste opgave var derfor at hjælpe Scanenergi med at booste deres brand og give dem relevante leads, der var klar på at tage dialogen om deres energiforsyning.

”I samarbejde med Mindmill havde vi et mål om at påvirke og influere SMV-virksomheder, der brugte en bestemt mængde af energi. Førhen var vi næsten udelukkende fokuseret på landbruget, men vi havde et ønske om at spænde bredere og starte dialog med flere forskellige brancher.

Mindmill tog styrepinden og lagde retningen for vores fælles rejse hen imod det digitale salg. Vi fik lynhurtigt produceret en masse inspirationsmateriale, videoer og opsat et utrolig gennemarbejdet mailflow, så vi kunne udvikle og modne indkomne leads,” siger Jens.

Scanenergi investerede i Mindmills B2B Marketing Framework, som er en fuld implementerbar salg- og marketingstrategi. Vi lavede en handlingsplan i samarbejde med Jens, som centrerede sig om at skaffe relevante leads og bearbejde dem, til de var købeklare. Samtidig har vi haft en rigtig god sparring med Jens og hans team omkring leadopfølgningen for at sikre, at der blev reageret på købssignaler og fulgt ordentligt op på modne leads.

Resultatet

Investeringen er hurtigt tjent hjem

Udover at skabe en masse relevante leads til Scanenergi har vi hjulpet virksomheden med en enorm synlighed i markedet, som de ikke havde før. Og pludselig er branding kommet på dagsordenen hos Jens og de andre beslutningstagere i Scanenergi. Det har påvirket hele virksomhedens go-to-market strategi positivt, og selv kulturen internt bærer præg af det løft virksomheden har fået i sin eksterne kommunikation.

”Vi er kommet virkelig langt med udviklingen af vores forretning sammen med Mindmill. Vi er blevet rasende bevidste om effekten af god branding – internt som eksternt. Den specialistviden og det eksekveringshold jeg har fået i ryggen i samarbejdet med Mindmill, er til fulde investeringen værd”, understreger Jens.

Scanenergi har udviklet deres salgsapproach betydeligt, og de arbejder nu efter at relevansscore alle leads. Lune leads behandles af virksomhedens telemarketingbureau, og varme leads følger salgsafdelingen selv op på.

”Det har givet et energiboost i vores salgsafdeling, at vi tænker opsøgende salg på en ny måde nu. Og selv sælgerne er begyndt at bruge Linkedin til at skabe dialog med potentielle kunder. Vi har rykket os rigtig meget på vores salgsaktiviteter, online som offline. Alt det content og kampagnemateriale Mindmill har hjulpet os med at lave, genbruger vi i stor stil i dialogen med kunderne. Især vores nye profilvideo er vi særligt stolte af og viser ved enhver lejlighed. Så udover at få styrket vores brand og sat gang i leadgenereringen, har vi også fået en hel værktøjskasse af nyt salgsmateriale,” fortæller Jens.