Vitec Aloc
Vitec Aloc er en nordisk softwarevirksomhed med 70 medarbejdere, som udvikler virksomhedskritisk software til finansiel styring, handel og rapportering med et entydigt fokus på at styrke og fremme hver enkelt kundes konkurrenceevne.
Vitec Alocs løsninger opfylder professionelle krav til portefølje- og risikostyring, treasury og børshandel og benyttes dagligt af nogle af de mest succesrige virksomheder i markedet. Virksomhedens kunder fordeler sig pt. i Danmark, Norge, Færøerne, Schweiz og Lichtenstein.
Udfordringen
Vitec Aloc har som en af de førende leverandører af Investment Management løsninger i Norden en relativ snæver målgruppe. Virksomheden har et solidt brand i Danmark, men der er stadig vækstmuligheder til stede lokalt. Herudover er der et stort kundepotentiale i udlandet.
Tidligere har Vitec Aloc arbejdet med outbound salg med fokus alene på det personlige salg. Men når virksomheden skal nå sine vækstmål, skal der suppleres med andre salgskanaler og markedsføringsmidler. Indsatserne skal være skalerbare, så der kan skrues op for volumen i takt med virksomhedens vækstrejse.
”I vores salgsafdeling har vi hidtil haft meget fokus på relationspleje og sørget for at vedligeholde og udvikle vores eksisterende kunder. Vi har dog så godt styr på den del af forretningen, at vi er klar til at øge vores salgsindsatser overfor new bizz markedet. Men ikke på den klassiske facon alene, som vi tidligere har anvendt. Vi ville gøre det smartere og mere skalerbart. Og her passede Mindmills B2B Marketing Framework helt perfekt ind,” fortæller Mikkel Severin Lyngbye, Chief Sales Officer.
Løsningen
Vitec Aloc stod med en ambition om at gøre kendskabet til deres brand større på det internationale marked samtidig med, at de ville kickstarte deres digitale tilstedeværelse på forskellige sociale medier – selvfølgelig med det for øje at skabe leads.
Mikkel og hans team havde allerede lavet en del forarbejde til deres nye salgs- og marketingfokus. Blandt andet havde de defineret deres drømmekundeliste, der består af en række nordiske virksomheder med 5-6 stakeholders fra hver, som de gerne ville i kontakt med. Målgruppen består primært af personer med beslutningskompetencer. Herudover ønsker de at kommunikere til fagspecialister i de valgte virksomheder, samt ”look-a-likes”, for at øge kendskabet til Vitec Aloc bredere i markedet. For at specialisterne kan råde og vejlede C-levels, når der skal tages strategiske beslutninger om investering i forretningskritiske systemer.
”Finanssektoren er ikke den nemmeste at få i tale. Og slet ikke på det rigtige tidspunkt. Derfor er timing kombineret med kendskab helt essentiel for os. Med løsninger som vores er der tit bindinger på 3-5 år, og en investering hos os eller lignende udbydere er typisk forbundet med store udskiftningsomkostninger. Det udgør selvsagt en købsbarriere og gør det vigtigt at byde sig til rettidigt som samarbejdspartner, når åbningsvinduet er så snævert. Vi skal derfor sørge for at være relevante overfor vores målgrupper hele tiden, så de har os i tankerne, når de overvejer at skifte system,” forklarer Mikkel.
I samarbejde med Vitec Aloc har vi skabt et unikt B2B Marketing Framework, der indtil videre er rullet ud i Danmark, Sverige og Norge, og som fokuserer på fem ud af virksomhedens seks segmenter.
”Vi har fået et rigtigt stærkt, digitalt værditilbud nu. Vi kører annoncering i både billede- og videoformat, hvor vi tilbyder en guide og et whitepaper alt efter hvilket segment, som vi kommunikerer til. Herudover har vi fået lavet et stærkt e-mail flow til alle vores leads, som blandt andet indeholder cases og links til vores produkter på hjemmesiden,” siger Mikkel.
For at skaffe leads annoncerer Vitec Aloc pt. med følgende content:
- Guide: Investering er mere end afkast: Fem måder, du som Asset Manager kan skabe ekstra værdi for dine kunder
- Guide; Sådan styrker du dit Private Banking-værditilbud
- Whitepaper: Øg dit risikojusterede afkast med en fleksibel investment management løsning
- On-demand webinar: Alternative investeringer – sådan sikrer du et attraktivt og mere stabilt afkast
- On-demand webinar: Kunderapportering som konkurrenceparameter
- On-demand webinar: Private Banking Trends 2022
- Produktbrochure: PORTMAN, professional and efficient asset management for Family Offices (kun engelsk)
Langt det meste materiale og annoncer er lavet på både dansk og engelsk.
Resultatet
Vitec Aloc er gået fra et minimalt omfang af marketing til nu at have fundamentet for et solidt og velfungerende marketing setup. Og virksomheden er gået fra salgsmæssigt at være digitalt umoden til have et proaktivt online salgsoutreach.
”Vi er i en udviklingsproces, og jeg synes virkelig, at vi bevæger os i den rigtige retning. Vi har løftet indsatsen rundt om marketing og arbejder strategisk med digitalt salg nu. Vores leadgenerering begynder at køre, og vi begynder at få skabt interesse hos nogle meget relevante beslutningstagere. Vi sørger for at relevansscore alle leads og connecte med dem på LinkedIn, så de hele tiden bliver påvirket af vores budskaber. Næste step i samarbejdet med Mindmill er at få det sidste segment og flere lande på vores Framework, så vi breder kendskabet til vores brand og løsninger endnu mere ud på det internationale marked,” afrunder Mikkel.
Udover investeringen i samarbejdet med Mindmill har Vitec Aloc også ansat en intern marketingansvarlig, som skal hjælpe med at øge sammenhængskraften imellem salg og marketing – ligesom der er mandet op med to studerende i marketing. Der er også kommet en kollega i presales, så der kan følges bedre op på alle leads og igangsættes endnu flere aktiviteter overfor potentielle kunder, samt understøtte de mere generelle mersalgsaktiviteter.
Vi glæder os til den fortsatte salgs – og marketingudvikling sammen med Vitec Aloc og til at se, at alle indsatserne bærer frugt.