Sådan tager B2B virksomheder kontrol over salgsprocessen i 2025
3 udfordringer, der stopper dig i at skabe succesfulde digitale indsatser
Kunne du få mere ud af dine digitale salgs- og marketingindsatser? Det kan de fleste. Det skyldes ikke nødvendigvis, at kvaliteten ikke er god, men derimod et manglende indblik i, hvem man skal gå efter, hvorfor de er vigtige, og hvordan man rammer dem. I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan du kan løse disse udfordringer, så du opnår større succes med dine fremtidige indsatser.
Kortlæg din pipeline og opbyg
en skalerbar salgsorganisation
Effektiv pipelinestyring er en nøglekomponent for at forecaste på fremtidig omsætning – og dermed helt centralt for overhovedet at kunne styre dine ressourcer.
Alligevel er pipelinestyring og forecasting blandt de mest udfordrende discipliner. Ifølge en undersøgelse af Gartner oplever 67 %, at det er blevet sværere at lave præcise salgsprognoser.
Men hvor er det, kæden hopper af?
Vi ser ofte to årsager til, at pipelinestyringen ikke glider som smurt:
- Manglende indblik i de forskellige stadier i pipelinen
- Manglende samarbejde mellem salg og marketing om at bearbejde leads
Vil du disse udfordringer til livs, er du først nødt til at vide, hvad du har at arbejde med.
Her anbefaler vi, at du begynder med at kortlægge de forskellige stadier i din pipeline og identificere, hvor dine leads går i stå. Det giver dig et indblik i din nuværende situation, så du ved, hvor der er brug for nytænkning – hvad enten det din leadgenerering, førstegangsmøde, andengangsmøde eller tilbud, der spænder ben for fremgang.
Når du ved, hvordan dine kunder bevæger sig, kan du indføre et system til leadscoring, der hjælper dig med at holde overblik og prioritere de mest lovende leads.
Det øger ikke kun sandsynligheden for at konvertere leads til kunder. Det er også afgørende for at opbygge en skalerbar og omkostningseffektiv salgsorganisation.
Hvordan du får en mere effektiv pipelinestyring?
Find ud af det, når CEO og partner, Neno Petkovic, afholder et webinar med fokus på, hvordan B2B virksomheder får en sundere pipeline i 2025.
Brug segmentering til at
ramme dine drømmekunder
Vil du gå et spadestik dybere og arbejde endnu mere effektivt med dine indsatser? Så skal du kende din målgruppe og dit marked. Og her mener vi virkelig forstå, hvilke udfordringer de har, hvad der motiverer dem, hvem dine konkurrenter er, og hvordan de markedsfører sig.
Desværre er der en tendens til, at mange arbejder ud fra overfladiske data, historiske trends eller antagelser.
Derudover mangler der også indblik i, hvem beslutningstagerne i kundens købscenter er. Og her er der en del stakeholders at holde styr på – faktisk består et købscenter i gennemsnit af 11 personer i dag.
Konsekvensen er, at man ofte ender med at skyde med spredehagl, der muligvis rammer bredt, men sjældent præcist. Vil du slippe udenom denne faldgrube, er det med at få analyseret dit marked og dine kunder.
Du kan udarbejde kundepersonaer, foretage markedsanalyser, lave spørgeundersøgelser eller interviews med eksisterende kunder for at afdække, hvorfor de valgte jer – og hvilken værdi jeres løsning har givet.
Når du ved, hvem du rammer, og hvilke budskaber du bør bruge, kan du blive langt mere præcis i din segmentering på eksempelvis geografi, branche, stillingsbetegnelse og virksomhedsstørrelse og dermed få mest mulig ud af dine indsatser.
Er du stadig i tvivl om, hvordan du kommer i gang med segmentering? Så kan du få praktiske råd i vores webinar om segmentering og skærpet salgsfokus. Du finder det her.
Marketing er ikke integreret i strategien
Vil du have fuld valuta for pengene, når det kommer til dine marketingindsatser? Så skal de indtænkes i forretningsstrategien.
Ønsker I at øge jeres kendskabsgrad? Skabe nye eller flere emner? Svaret vil afgøre, hvilke indsatser du kan bruge til at skabe de bedste resultater.
Vil du styrke kendskabet til din virksomhed og dine produkter?
Så bør brand awareness være dit primære fokusområde. Det er her, du øger din tilstedeværelse i markedet og gør din målgruppe bevidst om, hvem du er, og hvad du tilbyder.
Sociale medier – i særdeleshed LinkedIn og Facebook – er ideelle for B2B virksomheder til at nå et bredt publikum. Her kan du eksempelvis bruge annoncering, organisk indhold og thought leaders til at vise din ekspertise, fremhæve dit unikke værditilbud og opbygge troværdighed.
Savner du flere emner at arbejde med?
Udarbejd værdifuldt indhold, som du kan bruge til leadgenerering! Her kan du bruge guides, webinarer, rapporter, beregninger – bare for at nævne et par stykker – til at tiltrække og konvertere emner.
Når du har fået nye leads ind, kan du eksempelvis bruge e-mailkampagner til at bearbejde dem. Her kan du bruge velkomstflows, månedsbreve eller nurtureflows til at bearbejde dine leads med værdifuld information og spændende cases.
Det er naturligvis blot nogle få strategiske målsætninger. Hvis du er nysgerrig på, hvordan du selv kan bruge marketing til at understøtte dine mål, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Få kommercielle indsatser,
der skaber resultater!
Lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan du sikrer, at dine indsatser bidrager til den fremtidige bundlinje – bare udfyld formularen, så rækker vi ud for at finde tid til en snak.