Derfor er digital markedsføring ikke længere et valg for B2B i 2024

3 fokuspunkter til at få succes med online marketing

Der kan vist ikke herske nogen tvivl om, at digitalisering har – og fortsætter med – at fylde.

Og med fordele som effektivitet, ressourceoptimering og smartere arbejdsgange på højkant er det da heller ikke underligt, at mange danske virksomheder ser med stor interesse på digitaliseringsprojekter.

Her bliver de digitale markedsføringsindsatser dog ofte overset.

Det er en skam.

Digitalisering har nemlig også haft gennemgribende indflydelse på salget – og det er ikke kun for B2C virksomheder.

Men hvor B2C virksomheder i høj grad har omfavnet digital markedsføring for at understøtte deres salgsproces, så har rigtig mange B2B virksomheder været mere afholdende. Det kan give bagslag, for intet tyder på, at digitaliseringen mister momentum. Tværtimod.

Derfor sætter vi i denne artikel fokus på, hvordan B2B virksomheder kan få succes med digital markedsføring.

B2B købsadfærden er forandret

Gartner har spået, at godt 80 % af B2B salgsinteraktioner vil være digitale i 2025. Og ser vi nærmere på research om B2B købsadfærden, så bliver behovet for en digital tilstedeværelse kun tydeligere.

80 % af B2B indkøbere påbegynder deres købsrejse ved at søge efter informationer på egen hånd, og ovenikøbet foretrækker 33 % en sælgerfri oplevelse.

Der er altså ikke længere meget at rafle om.

Spørgsmålet er derfor ikke, om du har lyst, men hvordan du får succes med at tilpasse din salgs- og marketingstrategi til dine kunders nye præferencer.

1. Definér din målgruppe

Selvom det kan være fristende at tage imod alle ordrer, er det ikke sikkert, at det er det mest værdiskabende for din virksomhed.

For sælger du til alle, risikerer du at sælge til ingen, fordi din kommunikation og tilgang ikke rammer plet hos nogen. Derfor kan det være langt mere profitabelt at spore dig ind på, hvem din primære målgruppe er – frem for at skyde med spredehagl.

Her kan du blandt andet bruge indsigter fra jeres CRM-system, markedsanalyser og kundeinterviews til at finde ud af, hvor I ser det største potentiale og dermed træffe et aktivt valg om, hvem I ønsker at henvende jer til. På denne måde kan du effektivt målrette din markedsføring og tale ind til konkrete udfordringer, drømme og behov, der faktisk vækker interesse hos dine drømmekunder.

2. Sæt dine målsætninger og mål på effekten

Der er næppe nogen, der bliver overraskede, når vi siger, at B2B salg er en lang proces.

Af samme grund kan det have rigtig lange udsigter at se, om dine indsatser bærer frugt, hvis du kun måler på omsætning.

Og hvis du først måler, om dine initiativer er effektive mange måneder – måske endda først år – ude i fremtiden, risikerer du at poste tid og penge i den forkerte strategi.

Du kan dermed med fordel inddrage nogle blødere målsætninger end kroner og øre.

Søgninger, hjemmesidetrafik og annoncevisninger er bare et par KPI’er, du kan bruge til at tracke dine indsatser og holde et vågent øje med, om du rammer den rigtige målgruppe, og om din pipeline vokser.

3. Få salg og marketing med ombord

Selv den bedste strategi fejler, hvis der ikke er opbakning fra de ansatte.

Derfor må du ikke overse, hvor vigtigt det er at få dine salgs- og marketingteams til at støtte op om initiativerne og ikke mindst arbejde sammen om at nå jeres målsætninger.

Sørg derfor for, at både salg og marketing forstår:

  1. Hvordan jeres salgs- og marketingstrategi ser ud
  2. Hvad I måler på
  3. Hvad deres rolle og ansvar er i processen

Med et fælles udgangspunkt kan marketing langt bedre understøtte sælgernes arbejde ved at levere relevante dialoger, mens salgsafdelingen kan give værdifuld feedback, som marketing kan bruge til at forfine deres indsatser fremadrettet.

Savner du sparring til, hvordan du kan forbedre jeres digitale tilstedeværelse og nå jeres kommercielle mål?

Så er du mere end velkommen til at tage fat i os til en uforpligtende snak. Vi deler gerne ud af vores erfaringer – bare udfyld formularen, så rækker vi ud for at finde tid til en snak.